Wizytówki firmowe są głównym elementem identyfikacji wzrokowej firmy. Aby właściwie spełniały swoją funkcję, muszą być odpowiednio zaprojektowane i wydrukowane. Dzisiejsza wizytówka jest kontynuacją stosowanego dawniej biletu wizytowego. Miał on na celu powiadomienie o odwiedzinach w sytuacji, gdy gospodarza nie było w domu. Obecnie wizytówka jest nieodłącznym elementem każdego spotkania firmowego.
Wizytówki firmowe możemy drukować w kilku technikach , cyfrowej, sitodruku, offsetowej. Jeżeli nie znasz tych technik zwróć się do profesjonalistów.
Papierów jest bardzo dużo, najczęściej stosowany to kreda 350 g/m2 my najchętniej drukujemy na Novatech matt jest to Wysokiej jakości bezdrzewny, dwustronnie powlekany papier o wysokich parametrach nieprzezroczystości i gładkości. Wyróżnia się bardzo wysoką białością. Jest przeznaczony do następujących technik zadruku offset, sitodruk,typografia. dodatkowo na nim możemy robić uszlachetnienia takie jak : tłoczenie folią na gorąco, tłoczenie, laminowanie, wykrawanie, bigowanie.
Wizytówki możemy również drukować na papierach ozdobnych, ilość rodzajów jest ogromna dlatego przy projektowaniu lub przed produkcją sprawdzamy z klientem wzorniki dobierając odpowiedni papier który zapewni odpowiedni efekt, oraz zapewni jakość przy konkretnym rodzaju druku.
W zależności od rodzaju i techniki druku
wizytówki cyfrowe- od kilku godzin do 1 dnia
wizytówki offsetowe – 1-3 dni robocze
wizytówki sitodrukowe 3-5 dni roboczych
wizytówki nietypowe – trudno powiedzieć
Jeszcze przed zaprojektowaniem wizytówki trzeba zastanowić się nad kształtem, rozmiarem oraz rodzajem papieru, z jakiego wizytówka będzie wykonana.
Zastosowanie standardowego, prostokątnego rozmiaru wizytówek firmowych daje pewność, że znajdą one miejsce we wszystkich typowych portfelach i wizytownikach przeznaczonych do przechowywania takich dokumentów. Wydrukowanie takich wizytówek to stosunkowo niski koszt, nadruk może być wykonany pionowo lub poziomo, a wykończenie rogów może być zaokrąglone lub ostre. Prostokątne wizytówki to praktyczne rozwiązanie, ale warto zdecydować się na bardziej oryginalny kształt, np. właściciel restauracji może wydrukować wizytówkę w kształcie filiżanki.
Rodzaj podłoża, na którym drukowane są wizytówki firmowe, nie musi być papierowy, może to być tworzywo syntetyczne. Papier może być szorstki, błyszczący, matowy albo popularny ostatnio ekologiczny. Ważna jest także jego gramatura, wizytówka na grubym papierze prezentuje się dużo lepiej. Po dokonaniu wyboru papieru można zdecydować się także na jego uszlachetnienie, co zwiększy jego wytrzymałość i odporność na zniszczenie. Powszechnie stosuje się laminowanie, czyli pokrycie filią. Dobrym rozwiązaniem jest polakierowanie niektórych elementów wizytówki, np. logo, co przyciąga wzrok. Można również wykonać tłoczenie, czyli pogrubić częściowo strukturę wizytówki.
Wizytówki firmowe oprócz funkcji estetycznej spełniają również funkcję informacyjną, powinny znaleźć się na nich:
– imię i nazwisko właściciela oraz nazwa i logo firmy,
– dane kontaktowe, czyli adres e-mail, numer telefonu, adres strony internetowej i siedziby firmy,
– czasem mogą to być informacje na temat szczegółów prowadzonej działalności, np. strzyżenie damskie i męskie,
– wizytówka typowo służbowa powinna zawierać tytuł, jakim posługuje się właściciel, lub zajmowane przez niego stanowisko.
Rodzaj stylu i dobranych kolorów najlepiej powierzyć profesjonaliście, w tym wypadku grafikowi. Wizytówki firmowe są tylko częścią prezentacji wizualnej przedsiębiorstwa, dlatego powinny nawiązywać do całościowego wizerunku. Wizytówka ma bardzo mały format, nie można więc umieszczać na niej zbyt dużo elementów dekoracyjnych i grafik, niewskazane jest stosowanie zbyt małej czcionki. Powinna ona być nie tylko estetyczna, ale jak najlepiej czytelna. Można również zdecydować się na druk z jednej lub z obydwu stron albo na format otwierany.
Dobrze przemyślana, zaprojektowana oraz wykonana wizytówka, wspiera kreowanie określonego wizerunku firmy i sprzyja uzyskiwaniu nowych klientów i relacji handlowych.